Vad är SRM?

SRM står för Supplier Relationship Management och är både ett arbetssätt och ett system för att hantera sina leverantörsrelationer på ett strukturerat sätt. SRM-system används ofta av organisationer med stora mängder leverantörer eller där kvalitetssäkring av leverantörer är av hög vikt.

Med ett SRM-system hanterar man allt från kommunikationen med leverantörerna till det löpande kvalitetssäkringsarbetet.

 

Leverantörshantering i affärssystemet

Även om många företag har behov av SRM är det få som har ett dedikerat verktyg för det. I sitt affärssystem har man såklart sitt leverantörsregister, men här brukar fokus vara på själva inköpet och alla aktiva relationer. Det är sällan som affärssystemet ger ett fullgott stöd för att logga interaktioner samt hantera leverantörsprövningar. Istället är det ofta vanligt att detta hanteras i olika skuggsystem skapade i till exempel Excel och Planner, vilket visserligen ofta kan möta de mest grundläggande behoven av struktur men som sällan ger en speciellt bra användarupplevelse.

Det finns samtidigt få dedikerade SRM-system på marknaden och de som finns är sällan speciellt användarvänliga eller anpassningsbara. Dessutom innebär de också just att man behöver investera i och lära sig ett ytterligare system, vilket kan bli en belastning samtidigt som man skapar öar av system.

 

SRM och CRM

Ett SRM-system påminner samtidigt mycket om ett CRM-system (som ju används för att hantera sina kundrelationer). Det grundläggande funktionalitetsbehovet är snarlikt, men där man i CRM hanterar sina kunder och potentiella kunder, hanterar man i ett SRM sina leverantörer – och istället för affärsprocesser handlar det om leverantörsbedömningar och kvalitetsuppföljning. Precis som i ett CRM är det viktigt att kunna hantera korrespondens, lagra avtal och andra filer, samt möjliggöra bra uppföljning och rapportering.

 

HubSpot som SRM-system

HubSpot, som många redan använder som CRM-system, är faktiskt mycket väl lämpat även som SRM-system. Plattformen har all grundläggande funktionalitet som krävs för att hantera leverantörsrelationer – från kontaktregister och kommunikationsloggar till dokumenthantering och automatiska påminnelser. Med HubSpots flexibla struktur kan man enkelt anpassa egenskaper, vyer och processer efter leverantörshantering istället för kundhantering.

Eftersom HubSpot bygger på samma grundprincip som ett SRM – att samla all information om en relation på ett ställe – kan det användas för att skapa en heltäckande bild även av leverantörerna. Det gör det enkelt att följa upp på till exempel certifieringar, kontraktsförnyelser eller kvalitetsavvikelser. Automatiseringar kan användas för att påminna ansvariga när det är dags för en ny granskning, eller för att automatiskt kategorisera leverantörer utifrån prestation eller risknivå.

En annan stor fördel är att man slipper ytterligare ett separat system. Istället används samma plattform som man redan hanterar kunder, projekt och affärer i. Det skapar tydliga synergier – till exempel kan inköp och försäljning dela insikter om gemensamma partners, eller automatiskt spåra vilka leverantörer som är kopplade till specifika kundprojekt. För organisationer som redan investerat i HubSpot blir det därför ett mycket kostnadseffektivt och användarvänligt sätt att införa ett SRM utan att behöva börja från noll.

Med andra ord: genom att använda HubSpot som SRM får man både struktur, överblick och samarbete – allt i ett och samma system

 

Andra har också läst:

Vad är CRM?

CRM står för Customer Relationship Management och syftar till både ett arbetssätt och ett system för att hantera och utveckla företagets kundrelationer

Läs mer
 

HubSpot som SRM

Vid det här laget känner de flesta till HubSpots kapacitet när det gäller att hantera försäljning, marknadsföring och kundvård, men få nyttar de möjligheter som finns när det kommer till Leverantörshantering- eller SRM, som det ofta kallas.

Läs nu