De inbyggda AI-verktygen i ert CRM

En av 2023s största händelser är utan tvekan ChatGPT. Genom användning av AI så har de mesta arbeten blivit enklare och smidigare att genomföra med hjälp av ChatGPT:s användning av AI. 

Tidigare i år lanserade även HubSpot en rad egna AI-verktyg. Framför allt handlar det om ChatSpot, som är ett konversationsverktyg och grundar sig på företaget OpenAI:s databas. Man erbjuder också något som kallas ContentAssistant som kan hjälpa att ta fram olika typer av innehåll, dels text men också bilder och hela webbsidor mer om det nedan).

HubSpots AI-verktyg är tillgängliga för alla att använda, även användare med gratislicens(!). Med ett betallicenserna får man givetvis tillgång till ytterligare funktioner som kommer tas upp nedan. Huvudområdena som ChatSpot fokuserar på är marknadsföring och försäljning, men mängder av funktioner finns också för kundservice.

 

AI i försäljning och prospektering

Det som sticker ut gällande verktygets egenskaper när det kommer till försäljning är dess användning inom prospektering. Om vi tar en titt på till exempel lokalisering och industri så kan verktyget med hjälp av sin databas ta fram potentiella nya kunder för företag inom specifika begränsningar till exempel nedan: ”Hitta restauranger med mindre än 30 anställda i Stockholm”

ChatSpot har prospekterat fram restauranger med antalet medarbetare, vilket år det är grundat, exakt adress, bransch och källa på informationen

Vidare så kan Chatspot genom tillgång till sin enorma databas få tillgång till information angående ett nytt prospekt, befintliga kunder och så vidare. Exempel nedan visar vad verktyget genererar om man skriver in ”Cedeo”, där tjänsten tar fram information gällande företag i fråga kategoriserat.

Ett exempel på en del av den information ChatSpot hittar på Cedeo

 

Be ChatSpot skapa en säljrapport

För användarna av HubSpot-systemet kan verktyget generera rapporter med hjälp av data som är tillgänglig hos användarna som frågar efter en rapport. Simpelt så behöver man endast säga till verktyget vad man vill generera för rapport så fixar tjänsten resten om man väljer alternativet att rapporten ska genereras.

Chatspot kan skapa säljrapporter åt er, beskriv bara vad du vill se

Förutom chatt-funktionen så har även verktyget färdiggjorda mallar som stöd för användarna om man har problem sedan tidigare att formulera vad man behöver hjälp med. Mallarna är kategoriserade efter funktionerna som verktyget kan generera.

Färdiga mallar för olika AI-promptar

 

Skapa text, bilder och även hemsidor (!) med ContentAssistant

Exempel på hur ChatSpot kan skapa bilder baserat på dina instruktioner

När det kommer till ContentAssistant kan den också erbjuda en rad spännande funktioner. Den kan till exempel automatisera skapandet av blogginlägg där användaren kan välja syfte, ton och mening med blogginläggen med hjälp av information som verktyget hämtar gällande företaget i fråga. Liknande gäller skapande av mail, där man kan välja: syfte, ton och mening med mejlen där verktyget genererar efter förfrågan. Verktyget kan dessutom kortfattat summera texter, videos, podcasts och statistik genom att enkelt fråga vad som ska summeras.

Tjänsten kan även hjälpa företag och privatpersoner att skapa en hemsida genom att skriva in företagets namn, vilken industri man är aktiv inom, vad för mål man har med hemsidan och till sist vilken stil man är ute efter med hemsidan. Som grädde på moset kan verktyget generera bilder likt den populära discordtjänsten för bildgenerering, Midjourney.

 

Gör SEO-analys med hjälpa av AI

SEO (Search engine optimazation) är en viktig metod för företag att använda sig av för att hamna högt upp i sökfältet i Googles webbläsare, Chrome. Genom ChatSpot kan nu företag ta reda på vilka nyckelord man rankar inom och vilken placering man befinner sig på genom verktygets avancerade SEO-analysfunktioner.

Förutom placeringar tar även tjänsten fram hur hög sökfrekvensen är för ett visst nyckelord och kostnaden per klick gällande nyckelordet. Nedan följer ett exempel på ”Hubspot keywords rank” där vi bett verktyget ta fram följande fakta från Google gällande nyckelorden för HubSpot:

Ovan är ett exempel där ChatSpot sammanställt position, sökvolym, CPC (Cost-per-click), Länk och om trafiken till webbplatsen är organisk eller betald.

 

Gör konkurrentanalys med ChatSpot

Verktyget kan även hjälpa företag identifiera vilka frågor som ställs utifrån ett visst nyckelord som ytterligare stöd för att hjälpa företagen att optimera sin SEO med hjälp av verktyget.

Genom tjänsten kan man också söka upp vilka konkurrenter som finns utifrån den datainsamling som verktyget genomför under sin datainsamling, genom så kallade ”tags” som tjänsten använder sig av för att kategorisera vad företagen i databasen är verksamma inom.

 

Och detta är bara början…

Precis som det mesta inom AI är det ännu bara början av alla de funktioner och möjligheter som kommer att komma. Redan finns ytterligare en rad funktioner ute som Beta och nya möjligheter kommer ständigt.

Så se till att hålla dig uppdaterad - gärna med hjälp av oss på Cedeo.

 

Prata AI med Jack

Vill du veta mer om HubSpots AI-funktioner - hör av dig till Jack.

Jack Moen
jack.moen@cedeo.se

 

Andra har också läst:

Datadriven försäljning — så lyckas ni!

Vad krävs egentligen för att man ska kunna använda data för att sälja mer effektivt? Det ska vi försöka redogöra för i denna artikel

 

Och automatisera kundservice — med en chattbot!

Med en chattbot kan man automatisera mycket av kundservice arbetet samt öka inflödet av nya potentiella kunder.