Vad är en Chattbot?

En Chattbot är faktiskt precis vad det låter som, nämligen en slags robot (i form av en mjukvara dock) som via textmeddelanden kan besvara frågor och dela med sig av relevant information till era kunder, medarbetare eller andra som ni vill ge snabba och träffsäkra svar.

Chatt är numera ett uppskattat sätt att kommunicera – både för den som söker svar och den som svarar. Chatt har också bevisats vara ett effektivt sätt att fånga upp frågor som man annars inte fått in, samt starta en dialog med anonyma hemsidesbesökare.

Effekten av en chatt går ofta att se snabbt – både genom att man får in fler frågor än innan, men också att belastningen via telefon och epost minskar. Dessutom kan man med hjälp av så kallade chattbotar alltså besvara frågor automatiskt och på så sätt avlasta sin interna personal samt även förse kunden med snabbare och mer träffsäker service.

 

Olika typer av chattbotar

Det finns olika typer av chattbotar, dels lite enklare sådana som ställer frågor där motparten får välja bland fördefinierade svarsalternativ som sedan besvaras av chattboten, men det finns också mer avancerade chattbotar som genom AI kan tolka fritext-frågor och sedan leta upp relevanta svar och annan från ett stort ‘bibliotek’ av olika svar och annan information.

Sedan en tid tillbaka finns också väldigt avancerade lösningar som använder hela internet som sitt uppslagsverk och som dessutom kan kan skriva långa texter samt kommunicera väldigt människolikt, så som Chat GPT.

 

Chattbot för kundservice och marknadsföring

Chattboten på Cedeos hemsida är i färd med att hjälpa en besökare på hemsidan

Chattboten på Cedeos hemsida är i färd med att hjälpa en besökare på hemsidan

Möjligheten att kunna ge snabba svar samt samla in kontaktuppgifter gör att chattbotar ofta används i marknadsförings- och säljsyfte, samt för att serva kunder i till exempel en kundtjänst.

Inte sällan använder man en chattbot för att inleda konversationen med kunden och ställa några grundläggande frågor för att kunna förse kunden men snabba svar på de vanligaste frågorna utan att belasta den egna personalen, eller för att ställa några kvalificerande frågor för att ha bättre koll på kundens ärende innan denne slussas vidare till en person som kan ta över chatten.

 

Skapa en egen chattbot

Att skapa en egen chattbot är ofta inte så svårt som det kanske kan låta, verktygen man använder för att bygga chattbotar med är ofta väldigt användarvänliga och man kan komma väldigt långt utan att behöva ta hjälp av någon specialist.

Möjligheten att skapa chattbotar finns numera i många kundservice- och ärendehanteringssystem samt CRM- och marknadsföringssystem, och det finns också separata verktyg för att bygga chattbotar som snabbt och enkelt kan läggas upp på er hemsida och även integreras med existerande system.

 

Andra har också läst:

hur kan just vi digitalisera vår försäljning.jpg

Hur kan just vi digitalisera vår försäljning?

Chattbot är bara en av många olika lösning för att digitalisera sin försäljning och kundbemötande. Hela tiden matas man med mängder av lösningar, men hur ska man egentligen veta vad som är rätt att satsa på?

 
konsult-digitalisering-tillväxt-försäljning marknadsföring.PNG

Dags att införa en chattbot - eller på annat sätt modernisera ert försäljningsarbete?

Läs om hur Cedeo kan hjälpa er att använda digitala verktyg för att utveckla sättet ni säljer