Tillfälle att accelerera företagets digitala transformation

Den pågående samhällskrisen har påvisat vikten av digitala lösningar och drivit på utvecklingen hos många företag. Samtidigt har många tvingats till reaktiva åtgärder som en effekt av ett tidigare eftersatt digitaliseringsarbete. I denna artikel delar Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare och en av grundarna av Cedeo, med sig av sina reflektioner kring den första tiden sedan pandemin inleddes samt de möjligheter som finns i “det nya normala”.

Vi känner alla till bakgrunden, våren 2020 innebar stora prövningar för många företag när förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet på många sätt helt kastades om. Samtidigt gick det att urskilja en stor skillnad mellan hur företag med liknande yttre förutsättningar klarade sig genom krisen, något som ofta kunde förklaras med hur långt man kommit i sitt digitaliseringsarbete, menar Håkan.

– Det man kan säga är att krisen verkligen synliggjort att verksamheter med en hög digital mognad står bättre rustade inför oförutsedda händelser. Hos de företag vi jobbat med under våren har skillnaden varit väldigt tydlig, de som sedan innan legat efter i sitt digitaliseringsarbete har drabbats hårt och behövt ägna sig åt olika typer av reaktiva åtgärder, medan de som legat längre fram ofta klarat sig väldigt bra och i vissa fall även kunnat dra nytta av situationen, säger Håkan.

Krisen har synliggjort att verksamheter med en hög digital mognad står bättre rustade inför oförutsedda händelser
— Håkan Hagerum

Utmaningar som sträcker sig bortom distansarbete

Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare på Cedeo

Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare på Cedeo

Utmaningarna har dock sett olika ut för företagen, i de flesta branscher pratar man om svårigheter att möjliggöra ett effektivt distansarbete. Det gäller både ur ett ledarskapsperspektiv där verksamheten behöver fungera trots att medarbetarna plötsligt sitter utspridda på olika platser, men också ur ett tekniskt perspektiv där medarbetarna helst ska ha samma möjligheter att arbeta oavsett vart de befinner sig. Dessa utmaningar delas av företag inom industrin där många av systemen ofta bygger på lokala lösningar, vilket kan ställa till tekniska problem när man ska jobba utifrån. Men utöver utmaningarna med distansarbete ser Håkan också hur andra brister blottlagts.

– Det kan handla om processer med många manuella moment som skapar flaskhalsar och felkällor när belastningen plötsligt blir en annan. Eller arbetsuppgifter med stort personberoende där verksamheten under lång tid förlitat sig på att en och samma person utför uppgiften, men som plötsligt innebär mängder av nya utmaningar när personen i fråga av den ena eller andra anledningen inte längre finns tillgänglig, kommenterar Håkan.

svårigheter att göra affärer på samma sätt som innan

Många företag tycks också uppleva utmaningar med försäljningen. Håkan har sett en stor ökning av den typen av förfrågningar under de senaste månaderna.

– Fler och fler av de som hör av sig till oss vill ha hjälp med att på olika sätt anpassa sättet man gör affärer. Många av dem har fortfarande en försäljningsmodell som bygger på personliga relationer och i viss mån även fysiska möten och behöver i dessa tider hitta nya sätt att nå ut till sina kunder. Andra verkar på marknader där förutsättningarna förändrats radikalt och man behöver hitta nya sätt att tjäna pengar, eller ser en möjlighet att ta marknadsandelar genom att möta ett nytt behov som dykt upp hos ens kunder.

Många industriföretag har fortfarande en försäljningsmodell som bygger på personliga relationer och fysiska möten och behöver i dessa tider hitta nya sätt att nå ut till sina kunder.
— Håkan Hagerum

Identifiera och analysera fallgropar

Ett urval av identifierade fallgropar:

  • System som bygger på lokala lösningar

  • Bristande erfarenhet av att leda på distans

  • Processer med stort personberoende

  • Manuella arbetssätt

  • Försäljningsmodell som bygger på personliga möten

Utmaningarna som dykt upp under coronakrisen är med andra ord många och kan se olika ut från företag till företag, men även om de har uppstått extraordinära förhållanden understryker Håkan vikten av att ta dem på allvar och inte bara se dem som tillfälliga problem.

– Jag är en av dem som tror att mycket av det vi ser just nu kommer att bestå även efter pandemin. Det innebär att de som faktiskt väljer att agera inte bara kommer klara sig bättre under den tid som återstår av krisen, utan också ha ännu bättre förutsättningar att nå en stark ställning i det som kommer bli det nya normala, avslutar Håkan.


Vill ni få konkreta tips i hur ni på olika sätt utveckla olika delar av er verksamhet genom digitalisering?

På Kunskapsbanken har vi på Cedeo samlat tips och kunskap som vi hoppas att ni kan ha nytta av i ert digitaliseringsarbete.

Till Kunskapsbanken
Föregående
Föregående

Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering

Nästa
Nästa

Cedeo lanserar Kunskapsbanken