Så undviker du de vanligaste misstagen i digitaliseringsarbetet

Cedeo har hjälpt över 200 företag inom och omkring industrin att accelerera och öka kvaliteten i sitt digitaliseringsarbete, vilket har skapat en djup förståelse för branschen och dess utmaningar. Arbetet har även bidragit till att vi har lyckats identifiera några vanliga misstag och fallgropar. Med bakgrund av detta delar Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare samt en av grundarna av Cedeo, här med sig av sina tips på hur man kan undvika dessa fallgropar.

1. Gå inte för fort på lösningen

– Detta kan såklart kännas som ett tråkigt råd att få, de flesta gillar tanken på en “quick fix” och har man hört talas om ett system som verkar bra eller funkat för en branschkollega är det frestande att hoppa på samma lösning själv, inleder Håkan.

Han nämner att ett alldeles för stort fokus på lösningen i ett tidigt skede kan leda till att man får något som inte är anpassat efter den egna verksamhet. Istället understryker han vikten av att alltid börja med att fördjupa sig i sitt eget behov och specifika förutsättningar. Detta behöver dock inte innebära att det tar längre tid att få en lösning på plats, menar Håkan.

– Tvärt om innebär det ofta att implementeringen går betydligt smidigare. Dessutom kan det ibland bidra till insikter kring att den tilltänkta lösningen faktiskt inte är den rätta utan att man faktiskt kan uppnå samma sak med hjälp av systemstöd man redan har på plats samt anpassade arbetssätt. Och då kan man ju faktiskt spara både tid och pengar.

Alla gillar tanken på en ‘quick fix’, men man ska akta sig för att i ett tidigt skede lägga för stort fokus på lösningen
— Håkan Hagerum
Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare på Cedeo

Håkan Hagerum, Digitaliseringsledare på Cedeo

2. Se inte digitaliseringsarbetet som ett engångsprojekt

Det andra rådet innefattar hela synsättet på digitaliseringsarbetet, där Håkan upplever att alldeles för få har en övergripande strategi för hur arbetet med digitalisering ska genomföras.

– Ett allt för vanligt misstag är tyvärr att man ser digitalisering som ett engångsprojekt, eller isolerade punktinsatser. Man genomför sitt projekt, men sen tycker man att man är klar. Men idag går utvecklingen så snabbt, förutsättningarna förändras ständigt och det är därför viktigt att bygga organisationer som hela tiden har möjligheten att utvecklas i takt med omvärlden, säger Håkan.

Digitalisering handlar med andra ord mycket om affärsutveckling snarare än enskilda IT-projekt, något som knyter an till Håkans tredje och sista tips.

3. Lägg inte över det fulla ansvaret på IT-avdelningen

Det sista rådet belyser vikten av ett strukturerat digitaliseringsarbete för att lyckas – vem eller vilka ska driva arbetet på företaget?

– Det är ganska vanligt att företag som inte har förstått möjligheterna med ett effektivt digitaliseringsarbete, lägger ansvaret på IT-avdelningen. De tänker att digitalisering handlar om teknik och att teknikerna därför borde ansvara för det arbetet, säger Håkan.

Men även om IT är den främsta möjliggöraren innefattar digitaliseringsarbetet mer än bara teknik, dessutom krävs det att den som driver arbetet har ett annat perspektiv än det som ofta finns hos IT-avdelningen.

– Digitalisering innefattar allt från omvärldsbevakning och utvärdering av arbetssätt till beteendeanalys och ledarskap – vilket faller utanför IT-avdelningens arbetsområde. De må vara bäst lämpade för att genomföra de tekniska åtgärderna och är därmed en viktig resurs, men de är inte de rätta till att leda arbetet.

Ett vanligt misstag är att man tänker att digitalisering handlar om teknik och att teknikerna därför borde ansvara verksamhetens digitaliseringsarbete
— Håkan Hagerum

Istället förespråkar Håkan att verksamheten tillsätter en CDO (Chief Digital Officer), något som många större företag redan anammat.

– En CDO står med en fot i arbetet med strategisk affärsutveckling och den andra i tekniken och lösningarna och kan därmed navigera företaget genom de förändringar som den närmsta tiden kommer att medföra. Detta är också ofta den roll som vi på Cedeo fyller hos våra kunder, där vi hjälper till med att översätta verksamhetens mål till strategier och handlingsplan för digitaliseringsarbetet samt koordinerar de resurser som krävs för själva genomförandet, avslutar Håkan.

Föregående
Föregående

Teknikföretagen visar upp fina resultat från Kickstart Digitalisering

Nästa
Nästa

Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering