Rätt väg framåt för Arom-dekor Kemi

Arom-dekor Kemi AB är en av Nordens ledande leverantörer av fordonskemikalier till transportsektorn, samt utvalda kemikaliesortiment till industrin och konsumentmarknaden. Genom egen produktion, flexibla förpackningsmöjligheter och skräddarsydd distribution kan man erbjuda varje kund en helhetslösning anpassad efter dess behov och förutsättningar.

Arom-dekor Kemi har en stark kundstock med inarbetade och välfungerande processer för försäljning och marknadsföring, men precis som många företag har man under den senaste tiden börjat se förändringar i kundernas beteende och förväntningar.

- Våra slutkunder finns inom en bransch som står för ett stort generationsskifte. Detta gör att vi måste hänga med i den digitala utvecklingen på många olika plan. Dessutom har vi våra återförsäljare som ställer ännu högre krav och i många fall ser det som en självklarhet att ska vara mer digitaliserade, säger Madeleine Olsen, Market Communication Manager på Arom-dekor Kemi.

Företaget hade därför påbörjat ett arbete med att se över hur man på olika sätt digitalisera sättet man säljer och kommunicerar med sina kunder, och i samband med detta kom man i kontakt med Cedeo och blev introducerad för dess modell 5 steg mot digitaliserad försäljning, något som kändes som en väldigt bra start på det arbete man stod inför.

- Cedeo kom verkligen in i precis rätt tid. Jag gillar också upplägget och de olika workshopparna, det var tydligt och pedagogiskt. Dessutom hade man en bra förmåga att förstå vår affär, vilket är A och O i ett projekt som detta, fortsätter Madeleine.

I projektet gick man enligt Cedeos metod tillsammans igenom Arom-dekor Kemis förutsättningar, både sett ur kundernas perspektiv samt sett till företagets interna resurser och verktyg, samt kom till insikter kring behov och möjliga insatser. Cedeo sammanställde sedan en lista på sex konkreta aktiviteter och insatser för att digitalisera, och på andra sätt utveckla sin försäljning, tillsammans med instruktioner för hur man kan gå tillväga, något som blev ett startskott för Arom-dekors insatser.

- Vi fick mycket av våra egna tankar bekräftade och det gjorde att vi blev ”puttade över kanten” att starta vissa projekt. Till exempel har vi startar ett stort projekt att sätta upp en E-handel/kundportal för alla våra tre marknader. Vi håller också på att rekrytera en E-commerce manager för projektet, avslutar Madeleine.

Vill du veta mer om Arom-dekor Kemi och dess fordonskemikalier samt kemikaliesortiment till industrin och konsumentmarknaden? Besök deras hemsida på denna länk.

Är du också intresserad av 5 steg mot digitaliserad försäljning kan du läsa mer på länken eller kontakta Cedeo på 08-442 96 00 eller via kontakt@cedeo.se.

Föregående
Föregående

Forsen väljer Cedeo

Nästa
Nästa

Cedeo storsatsar mot svensk Industri