Effektiviserade processer och ökad kontroll för Holtab

Holtab utvecklar och levererar kundanpassade lösningar inom kraftöverföring och är en av Nordens ledande leverantörer av nätstationer, fördelningsstationer, teknikhus och lågspänningsställverk.

Företaget har sin egna interna IT-avdelning som hanterar både hårdvarusupport-ärenden samt frågor kring företagets olika IT-system, men på avdelningen har man länge upplevt att man inte riktigt har kontroll över ärendehanteringen.

- Vi saknade möjlighet att på ett strukturerat sätt hantera och prioritera alla inkommande ärenden vilket gjorde att vi hela tiden kände oss jagade av användarna som ringde in med alla möjliga typer av ärenden och alla förväntade sig såklart hjälp direkt, säger Lars Lindahl, Ekonomichef på Holtab, som också är ansvarig för den interna IT-avdelningen.

Lars Lindahl, Ekonomichef på Holtab

Lars Lindahl, Ekonomichef på Holtab

Man såg ett behov av något typ av systemstöd som kunde underlätta hanteringen men visste inte riktigt hur man skulle gå tillväga för att hitta ett system som skulle gå att implementera i verksamheten. Lösningen blev att ta in Cedeo, som fick uppdraget att leda arbetet med att hitta rätt lösning.

- Cedeo var väldigt snabba i att sätta sig in i hur vår verksamhet fungerar, de gjorde en analys av hur vi arbetar och hjälpte oss att förstå hur vårt behov såg ut.

Med behovsanalysen som underlag gjorde sedan Cedeo en genomgång av en rad ärendehanteringssystem och presenterade sedan en lista över tänkbara lösningar för Holtab att fatta beslut på.

- Vi fick en sammanställning över tre olika system som alla mötte våra behov – ett lite enklare, ett mer avancerat och ett mitt emellan. Vi fick också en lista över fördelar och nackdelar med de olika lösningarna vilket gjorde det enkelt att fatta beslut, säger Lars.

När ett system hade valts hjälpte också Cedeo till med att ta fram en implementationsplan samt skötte en del av kontakten med leverantören för att säkerställa att allt levererades enligt överenskommelse.

Slutresultatet blev verktyg som hjälper IT-avdelningen till ökad kontroll över ärendehanteringen samt effektivisering av interna processer. Och Holtab uppskattar Cedeos stöd genom hela processen.

- Hjälpen vi fick var väldigt viktig för att vi skulle lyckas, avslutar Lars.

Föregående
Föregående

CDO-rollen 2021

Nästa
Nästa

Teknikföretagen visar upp fina resultat från Kickstart Digitalisering