
Produktjämförelse
SuperOffice vs. HubSpot
SuperOffice eller HubSpot - vilket CRM är egentligen bäst?
Det har vi på Cedeo tagit reda på. Genom att utvärdera de båda CRM-systemen i nio olika kategorier så har vi kunnat bilda oss en uppfattning om de båda verktygens styrkor och svagheter. Nedan följer vårt utlåtande - men först en kort introduktion av de båda systemen och bolagen.
Kort om SuperOffice
SuperOffice grundades redan 1989 vilket gör det till det äldsta bolaget i denna sammanställning. Även om bolaget i grunden är norskt har man också en mycket lång historia på den svenska marknaden.
Verktyget innehåller traditionellt säljstöd, marknadsföring och ärendehantering. Men hur bra är det egentligen i praktiken och hur står det sig i den tuffa konkurrensen? Se nedan!
Kort om HubSpot
Hubspot startade som ett verktyg för Marketing Automation, men har med åren vuxit till att bli ett helt CRM-system som utöver avancerad marknadsföring också täcker in såväl sälj som kundservice.
Så hur står sig egentligen Hubspot i konkurrensen med en riktig veteran till CRM-system? Svaren på de frågorna följer härnäst.
Säljstöd
Med säljstöd avser vi funktioner som på olika sätt kan hjälpa säljaren genom säljprocessen, hela vägen från den första kontakten till avslutad affär.
Här bedömer vi såklart traditionella CRM-funktioner som hantering av affärsmöjligheter, offertverktyg och liknande, men för att få högsta betyg vill vi att verktyget tillför nya värden och öppnar upp möjligheter att jobba på ett mer modernt sätt.
SuperOffice
SuperOffice är ett välfungerande säljstödsverktyg. Tyngden ligger främst i traditionell CRM där man erbjuder allt man kan förvänta sig när det kommer till att hantera affärer, kunder och uppgifter, mm. Samtidigt erbjuder SuperOffice väldigt lite av de där moderna och smarta funktioner som tex HubSpot, Pipedrive och till viss del även Upsales erbjuder, varför poängen stannar vid en trea.
HubSpot
Hubspot innehåller allt man behöver i form av säljstöd. Dessutom har man flera smarta lösningar som kan möjliggöra nya och mer moderna arbetssätt, som tex säljsekvenser, hantering av checklista för säljprocessen, säljmallar (Playbooks) smidig uppgiftshantering samt offertverktyg med inbyggd E-signering. Det som ändå förhindrar maxpoängen är avsaknaden av mer ERP-liknande funktioner.
Marknads-föring
Här bedömer vi allt från mer basala funktioner så som epostmarknadsföring till avancerad marketing automation samt verktygets förmåga att stödja all typ av digital marknadsföring.
För att få högsta betyg ska verktyget gå att koppla mot alla de vanligaste kanalerna och verktygen, så som hemsida, annonskonton och social media, och göra det möjligt att hantera kampanjer på ett smidigt sätt.
SuperOffice
Marknadsföring är inte SuperOffice starkaste gren. Visst innehåller verktyget viss grundläggande funktionalitet för marknadsföring som epostutskick, möjlighet att skapa enklare marketing automation-flöden, samt även chatt. Ytterligare möjligheter går också att få med hjälp av integration till andra system, men man är ändå flera steg bakom de bästa i verktygen i denna kategori.
HubSpot
Detta är Hubspots paradgren, vilket är tydligt när man tittar på vilka möjligheter det erbjuder. Här finns allt man kan behöver för avancerad marknadsföring och leadsbearbetning. Chatt för hemsidan, avancerad besöksspårning, formulär, landningssidor, koppling mot sociala medier, stöd för account based marketing, koppling till annonskonton, kampanjhantering – med mera, med mera.
Kundservice
Här bedömer vi verktygets förmåga att hantera ärenden/tickets på ett strukturerat och effektivt sätt. Verktyget ska gå att koppla samman men alla de vanligaste källorna för inkommande ärenden.
Vi vill också att verktyget ska erbjuda möjlighet att på ett smidigt sätt skapa och administrera en kunskapsbank, portal för hantering av ärenden samt även chattbot och annan mer avancerad funktionalitet.
SuperOffice
Kundservice är något som SuperOffice trycker mycket på, och här har man också en del att erbjuda. Ärendehanteringen är bra och kan stötta även mer komplex hantering och kunskapsbank och chatt finns. Samtidigt saknar man tex chattbot och en hel del av de andra moderna funktionerna som marknadsledarna Intercom, Freshdesk och Zendesk – eller för den delen HubSpot och Salesforce – erbjuder.
HubSpot
Till skillnad mot de flesta andra CRM-systemen som erbjuder kundservice-funktioner så har Hubspot detta som en naturlig del av verktyget, alltså inte i en separat modul. Sett till funktionalitet så lämnas också mycket lite att önska, här finns allt från delad inbox och enklare ärendehantering till avancerade funktioner så som chattbot, kunskapsbank och kundportal.
Produktivitet & automation
Här fokuserar vi på funktioner som på olika sätt kan underlätta vardagen för användarna.
Stort vikt läggs också vid möjligheten att skapa olika typer av automationsflöden tvärs igenom verktyget för att minimera administration, underlätta registervård samt utlösa olika typer av händelser.
SuperOffice
SuperOffice innehåller en del smarta funktioner för ökad produktivitet, tex funktionalitet för att hjälpa säljarna att hålla sig till företagets försäljningsprocess samt en del smarta funktioner för att automatiskt schemalägga påminnelser. Samtidigt är man flera steg efter de allra bästa verktygen har att erbjuda, så som ett tvärfunktionellt automationsverktyg.
HubSpot
I princip allt i systemet går att automatisera – registervård, kundbearbetning – allt! Då alla delar (sälj, kundservice, marknadsföring) hanteras i samma plattform är det dessutom möjligt att automatisera flöden tvärs genom organisationen och få till den helhetslösning som många är ute efter. I denna kategori är Hubspot extremt svårslagna!
Datanalys & AI
Här ser vi dels till funktioner för att skapa rapporter och dashboards för att följa olika typer av nyckeltal.
Vi bedömer också verktygets förmåga att hämta in och lyfta fram annan data samt även automatiskt tolka denna information för att hjälpa användaren att prioritera rätt insatser samt skapa nya insikter i alla delar av verksamheten.
SuperOffice
Möjligheterna till analys och uppföljning av säljaktiviteter och resultat är goda i SuperOffice. Det finns också vissa möjligheter att analysera kunddata och aktivitet hos kontakter, tex för att kunna skräddarsy erbjudanden. Full godkänt, även om man erbjuder väldigt lite ”wow-effekt” och på fler punkter är en bit från de allra bästa inom denna kategori
HubSpot
Hubspot erbjuder väldigt goda möjligheter att samla in och analysera olika typer av data. Det är också väldigt bra när det kommer till analys av säljstatistik och egna KPI:er. All data man behöver finns där, analysmöjligheterna är väldigt bra, men eftersom att även AI nämns i rubriken och detta är något som finns i begränsad utsträckning är det svårt att sätta full pott.
Användar-vänlighet
Här har vi tittat på användarvänlighet ur ett brett perspektiv. Fokus har dels lagts på att bedöma gränssnitt samt möjligheten att överblicka verktyget och navigera mellan de olika delarna.
Vi har också lagt stort fokus på att undersöka tillgänglighet på användarutbildning samt möjlighet att som användare själv hitta lösningar via kunskapsbank och användar-community.
SuperOffice
SuperOffice erbjuder ett snyggt och intuitivt gränssnitt. Hela verktyget är såklart på svenska och det finns också möjlighet till självbetjäning via en FAQ. Allt sammantaget är användarvänligheten god, men man är ändå steget bakom de bästa lösningarna som erbjuder ännu mer användarstöd och även –utbildning.
HubSpot
Hubspot är ett väldigt användarvänligt verktyg som är enkelt att navigera i. Dessutom erbjuder man ett brett utbud av användarguider och utbildningar – även riktigt bra utbildningar inom sälj, marknadsföring och kundvård i stort(!). Det enda som skulle kunna äventyra fullpoängaren är att vyerna är lite annorlunda än andra system vilket gör att tröskeln in i verktyget kan vara lite högre för somliga.
Anpassnings-möjligheter
Anpassningsmöjligheter är på vissa sätt en definitionsfråga, ofta går det mesta att göra om man kan programmering eller har en stort budget att lägga på en konsult. Men det tycker inte vi duger.
Då vi här vill se saken ur ett mindre företags perspektiv och då vi också tror att det är viktigt att göra det möjligt för organisationen att ta ägandeskap över verktyget bedömer vi här endast möjligheterna att som Administratör anpassa verktyget genom konfiguration i användargränssnittet, alltså ej med kod och script.
SuperOffice
Här har SuperOffice tagit en hel del kliv senaste tiden och gjort det möjligt för en Administratör att anpassa verktyget. Samtidigt är det fortfarande så att mycket kräver att man tar in hjälp av en konsult för att kunna uppnå mycket av det som andra verktyg i denna jämförelse gör det möjligt för en Administratör eller Superanvändare att ändra själv.
HubSpot
HubSpot erbjuder mängder med möjligheter att anpassa verktyget i stort och smått. Som användare kan man anpassa vyer och andra delar i användarupplevelsen och som administratör kan man göra avancerade anpassningar av verktyget – allt genom ett intuitivt användargränssnitt, utan att något behöver programmeras eller ”scriptas”.
Integrations-möjligheter
Även integrationsmöjligheter kan vara en definitionsfråga, men av samma anledningar som ovan lägger vi här mest fokus på utbudet av färdiga integrationer som helt utan, eller endast med väldigt små, insatser av konsult kan aktiveras.
Vi bedömer utbudet av integrationer i form av antal men lägger högst viktigt vid kopplingar som bedöms som extra relevanta för svenska organisationer.
SuperOffice
SuperOffice erbjuder flera standardintegrationer som svenska företag har glädje av, tex kopplingar till några olika affärssystem. Man har också kopplingar till andra typer av verktyg som man ofta vill koppla ihop med sitt CRM, som tex enstaka E-signerings- och MA-verktyg, men bredden är inte alls på den nivå som de bästa.
HubSpot
Hubspots utbud av färdiga integrationer som användaren bara kan aktivera är stort, riktigt stort. Ur ett internationellt perspektiv finns det färdiga kopplingar till det mesta, men för det svenska företaget så saknas det ändå vissa kopplingar, till exempel till de vanligaste affärs- och ekonomisystemen, för att ge full poäng. Men här kan ofta lokala partners erbjuda färdigbyggda lösningar.
Prisvärdhet
Det sista bedömningskriteriet handlar om att ställa all funktionalitet som de olika verktygen erbjuder mot det pris som man behöver betala.
Här tittar vi dels på månadskostnad för licens samt priser för uppstart och införande. Möjligheten att snabbt kunna skala upp eller ned baserat på behov och användande, samt avtalstid och andra inlåsningseffekter i avtalet.
SuperOffice
SuperOffice har ett brett utbud av funktionalitet och erbjuder en transparent och lättbegriplig prismodell. Till skillnad från flera andra verktyg i denna sammanställning så saknar man en billig instegs-licens, men för de som vill använda de mesta av funktionaliteten är priset ändå rimligt, utan att vara bland de mest prisvärda
HubSpot
Licensen som kallas CRM Suite Starter är otroligt prisvärd och innehåller det mesta av det ett mindre företag behöver. För den som behöver mer funktionalitet är dock steget upp till nästa licens väl högt. Samtidigt är det värt att nämna att HubSpot erbjuder väldigt funktionsrika gratis-licenser som många användare ofta klarar sig på och som gör att totalpriset ändå sällan blir högre än konkurrenternas.
Summering
Se de både verktygens totalpoäng nedan tillsammans med sammanfattning av dess egenskaper
SuperOffice
SuperOffice är ett bra CRM-system med sina främsta styrkor i att stödja mer traditionella arbetssätt inom främst sälj och kundservice. Svagheterna finns inom marknadsföring samt förmågan att stötta ett mer modernt arbetssätt och minimera mängden administration med hjälp av automationsflöden.
Det är ändå ett verktyg som getts flera tydliga förbättringar på senare år och som ett av de bästa nordiska systemen, men som ändå inte riktigt kan konkurrera med de allra bästa internationella alternativen.
HubSpot
HubSpot är unikt i att samla allt (försäljning, marknadsföring, kundservice) till ett verktyg, utan att ha vissa funktioner i separata moduler, vilket ger en unik möjlighet att hantera data från alla delar av verktyget, samverka mellan verksamhetens olika funktioner och få en så kallad 360-vy över kunden.
HubSpot är dessutom väldigt starka inom varje respektive gren, med djup funktionalitet inom såväl försäljning som marknadsföring och kundvård. Om man trots det ändå skulle sakna någon specifik funktion finns det i princip alltid att lägga till med ett färdigt plugin. Allt sammantaget gör HubSpot väldigt svårslaget och till det högst rankade systemet i vår jämförelse.
Läs också:
Ladda ned hela vår CRM-rapport
Alla omdömen du läst ovan är hämtade från vår årliga genomgång av CRM-system på den svenska marknaden. Vill du se våra omdömen för tio andra CRM? I sådana fall hitta du hela rapporten här
Kom igång med HubSpot
På Cedeo håller vi HubSpot som marknadens klart bästa CRM. Vi kan hjälpa er igång och stötta er på resan att utveckla er försäljning, marknadsföring och kundvård med HubSpot.