Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing är en strategi för marknadsföring som syftar till att attrahera, engagera och konvertera målgruppen genom att skapa innehåll som är relevant, användbart och tillgängligt.

Målet med inbound marketing är att bygga relationer med målgruppen och positionera företaget som en expert inom sitt område.

 

Inbound marketing vs. outbound marketing

Inbound marketing skiljer sig från traditionell marknadsföring eller “outbound marketing”, som oftast involverar att skicka marknadsföringsmaterial till en stor publik (t.ex. genom reklam i tv eller radio, direktreklam eller annonser i tidningar och tidskrifter). Outbound marketing kan vara kostsamt och ibland ineffektivt, eftersom det inte alltid når den önskade målgruppen.

Inbound marketing, å andra sidan, fokuserar på att skapa värdefullt innehåll som målgruppen söker och vill ha, och därmed dra målgruppen till företaget genom organiska sökningar eller sociala medier. Genom att erbjuda värdefullt innehåll kan företaget öka sin synlighet och bygga en relation med sin målgrupp, vilket kan öka försäljningen och långsiktig lojalitet hos kunderna.

 

Exempel på Inbound marketing

Ett exempel på inbound marketing kan vara att ett företag skapar en blogg där det publicerar artiklar om sina produkter eller tjänster, samt om ämnen som är relevanta för målgruppen. Genom att skapa innehåll som målgruppen söker och vill läsa kan företaget öka sin synlighet och få målgruppen att engagera sig med företaget. Företaget kan också använda sociala medier för att nå ut till målgruppen och bygga relationer.

En annan del av inbound marketing är att använda sökmotoroptimering (SEO) för att öka möjligheten att dyka upp högt i sökresultatet när målgruppen söker efter relaterade ämnen. Genom att använda relevanta sökord och optimera sin hemsida kan företaget öka sin synlighet och få målgruppen att besöka hemsidan.

 

Skillnaden mellan Inbound marketing och Content marketing

Inbound Marketing påminner mycket om Content Marketing (som vi skriver mer om i denna artikel) och bygger i också grunden på samma tänk. Inbound marketing beskrivs också ofta som en variant på Content marketing men där man utöver själv innehållsskapandet också lägger stort fokus på att på olika sätt fånga in sina potentiella kunder.

Ovan kan till exempel handlar om att erbjuda material som kan laddas ned (som till exempel vår CRM-rapport) eller att genom cookies och spårningsdata profilera sina potentiella kunder för att kunna erbjuda än mer relevant innehåll som kan hjälpa den potentiella kunden vidare i sin köpresa.

För att lyckas med Inbound marketing behöver man därför ett kompetent CRM/marknadsföringsverktyg, som till exempel HubSpot som byggt hela sitt verktyg kring Inbound-metodiken.

 

Andra har också läst:

Därför är förståelse för Köpresan avgörande för er försäljning

När mer och mer digitaliserats och en allt större del av kundernas Köpresa genomförs utan kontakt med er som leverantör behöver ni hitta nya sätta att nå ut till, och påverka, era kunder. För att lyckas med detta är förståelse för Köpresan ofta avgörande.

 

Missa inte Marknadsföring som tjänst

Vill ni komma igång med Inbound Marketing men behöver hjälp med strategi eller resurser för att skapa och distribuera innehåll? I sådana fall är Marknadsföring som tjänst något för er!