6 lösningar för att digitalisera industriföretaget.jpg

6 lösningar för att digitalisera industriföretaget

Vilka möjligheter finns egentligen för industriföretaget som vill ta nästa steg i sin digitala transformation? I denna artikel har vi sammanställt sex lösningar som kan hjälpa industriföretaget att utveckla sin verksamhet – utan att byta affärssystem.

Bland de flesta industriföretag finns en stor vilja att utveckla verksamheten genom digitalisering. Samtidigt är man som mindre och medelstort företag ständigt under högt tryck och har sällan så stora resurser att avsätta för digitalisering. Dessutom har många mindre och medelstora industriföretag ofta ett affärssystem som täcker större delar av verksamheten, som på många sätt sätter förutsättningarna för vidare digitaliseringsinsatser.

Låt inte affärssystemet begränsa er

Det finns dock mängder av smarta lösningar som på olika sätt kan komplettera ert affärssystem och hjälpa er att ta nästa steg i ert digitaliseringsarbete och i denna artikel har vi sammanställt sex exempel på sådana. Listan redovisas i några korta punkter med länkar till sidor där man kan läsa mer om respektive lösning.

Här följer listan:


Industriföretagets digitala medarbetare tillverkning.jpg

1.

Låt en digital medarbetare automatisera administrationen

Industriföretag har generellt sett stora erfarenheter av att använda olika typer av automationslösningar för att effektivisera produktionen.

Liknande lösningar finns dock även för att automatisera även på kontoret, där olika typer av digitala automationslösningar kan användas för att effektivisera och minimera mängden fel i olika typer av administrativa processer.

Klicka på knappen för att ta reda på mer om hur industriföretaget kan använda en digital medarbetare


Vad kan man förvänta sig av ett CRM.PNG

2.

Digitalisera försäljningen med hjälpa av ett modernt CRM

Många affärssystem innehåller visserligen viss CRM-funktionalitet, men ofta handlar det främst om att hålla ett register över kontaktpersoner samt för att logga interaktioner samt affärsmöjligheter.

Ett modern CRM-system innehåller dock betydligt fler möjligheter än så och kan på helt nya sätt underlätta försäljningen, genom till exempel smarta automationslösningar samt AI. Om man dessutom samlar sälj och marknadsföring till ett och samma system kan man också hitta mängder av synergier där de båda avdelningarna kan hitta nya sätt att samverka samt möjliggöra ett mer datadrivet arbetssätt.

Ta reda på mer om hur ett modern CRM-system kan utveckla er försäljning via knappen nedan


Vad är BI - Varför behöver ni ett BI-verktyg.jpg

3.

Förenkla beslutsfattande och öka kontroll med en anpassad BI-lösning

De flesta affärsystem erbjuder någon typ av BI-funktionalitet som gör det möjligt att visualisera och analysera data inom verktyget, men ofta är de samtidigt väldigt begränsade varför det kan vara en bra idé att komplettera med ett specialiserat BI-verktyg.

De mer specialiserade BI-verktygen innehåller betydligt fler funktioner och därmed större möjligheter för dataanalys, både när det kommer till att bryta ned siffor och analysera bakomliggande information samt när det kommer till att skapa olika typer av egna rapporter och dashboards.

Lär dig mer om BI-system och dess möjligheter via länken nedan


E-handel för tillverkanden bolag B2B.PNG

4.

Automatisera försäljningen med en E-handel anpassad för tillverkande bolag

Numera finns riktigt bra E-handelslösningar anpassade för B2B-försäljning, både direkt mot slutkund och via en återförsäljare eller partner.

Det finns också goda möjligheter att koppla samman E-handelslösningarna med en konfigurator eller så kallat CPQ-verktyg som gör att även legotillverkare eller företag som säljer unika specialanpassade produkter kan erbjuda kunden möjligheten att göra sin beställning direkt via E-handeln. Det innebär ju såklart också att man kan spara en hel del intern tid i att ta fram ritningsunderlag och räkna pris.

Ta reda på vad du egentligen kan förvänta dig av en E-handel anpassad för tillverkande bolag via knappen nedan.


vad är grejen med Microsoft Teams-2.PNG

5.

Möjliggör flexiblare arbetssätt med hjälp av verktygen ni redan använder

Under den senaste tiden har sättet vi arbetar genomgått stora förändringar, vilket ställt nya krav både på teknik och användare.

Pandemin har tvingat oss att ta till mängder av nödlösningar, som möjliggjort för många verksamheter att hålla sig flytande. Samtidigt har de nya arbetssätten framkallat nya problem, som digital stress, utanförskap samt en bristande känsla av samhörighet inom organisationen.

Det har därför blivit dags för många organisationer att ta kontrollen över sin digitala arbetsmiljö. Ett arbete som dock kan ge stora effekter redan på kort sikt, då många redan har kraftfulla verktyg på plats, som till exempel Microsoft Teams, och mycket fokus kan läggas på att få ut den verkliga potentialen av dessa.

Läs mer om det verkliga potentialen i Microsoft Teams här


vad är en chatbot.PNG

6.

Låt en chattbot automatisera kundservice och leadsbearbetning

Chatt är numera ett uppskattat sätt att kommunicera – både för den som söker svar och den som svarar.

Chatt har också bevisats vara ett effektivt sätt att fånga upp frågor som man annars inte fått in, samt starta en dialog med anonyma hemsidesbesökare. Dessutom kan man med hjälp av så kallade chattbotar besvara frågor automatiskt.

Att lägga till en chatt på sin hemsida och skapa en chattbot är inte heller så svårt, det finns mängder av färdiga verktyg som kan hjälpa en att vara igång snabbt och enkelt

Läs mer om möjligheterna med chattbotar här

 

Andra har också läst:

vad-är-en-cdo-chief-digital-officer.JPG

Vad är en CDO?

CDO står för Chief Digital Officer och är den roll som leder verksamhetens digitaliseringsarbete. Men vad gör egentligen en CDO? Och vem behöver en?

 
Genomlysning-analys-digitalisering-prioritera-insatser.PNG

Dags att ta nästa steg?

En Genomlysning är ett utmärkt första steg för den som vill komma vidare i sitt digitaliseringsarbete men inte vet vart man ska börja eller hur man ska prioritera sina insatser.